2012. március 8., csütörtök

Tárcám az Új Könyvpiacban


Farkas Wellmann Éva


Az önmarcangolás luxusa


Egy kézirat, netán történet lezárása – valahogy mindig így vagyok ezzel – kérdések átgondolására késztet; s a már megnyugtatónak tűnő véglegesség sem kerekíti egyenletessé a problémákat. Amikor kiadásra készítek elő egy szöveget, ezek a gondolatok sűrűsödni, gubancolódni kezdenek, s reménytelen módon engednek beleveszni korábbi írásaim labirintusába. Aztán, a könyv megjelenése után, bemutatókon, már oda az önmarcangolás luxusa; mások teszik fel kérdéseiket a szöveg helyett, jobb híján, szerzőjének. A kérdések között vannak félelmetesen egyediek, olyanok, amelyek a formára vonatkoznak, esetleg a témákat feszegetik, többségük viszont egyszerűen, visszatérő módon: ismerős. Talán hasonlóan a formához, témákhoz, egyéb ismétlődésekhez. Ezekre a legnehezebb válaszolni, mert magukban hordják összes eddigi változatukat, sőt saját, egykor megismételhetetlennek gondolt válaszaimat is. Már-már zavarba ejtően sztereotípnek, mégis kedvencnek számító tudakozódás: miért írsz ilyen keveset/ritkán?
Hosszú időn keresztül feleleteket kerestem és – mea culpa – találtam is a kérdésre, mígnem, egy alkalommal, szinte villanásszerűen tudatosult a felismerés: mindeddig a kiegészítő jellegű érdeklődés teljesen elfedte a valóságot! Sosem azt kérdezték ugyanis, hogy keveset írok-e, sőt azt sem, hogy mennyit írok. Pedig a válasz ezekben az esetekben nagyon könnyű lett volna: hiszen majdhogynem állandóan írok. Mert írás a lecketervek vázlatolása, egy recenzió/kritika megszövegezése, egy tudományos dolgozat elkészítése, de feladatlapok gyártása, különböző hivatalos iratok kitöltésének hosszú sorozata, vagy egy jelentéses helyre odafirkantott szignó is. A leveleket, üzeneteket már meg sem említem. És írás egy vers születésének néha csak egy-két perces folyamata, máskor féléves-éves vívódó kihordása. Az elhallgatott, elrejtett sorok, a jegyzetek közül később szánakozó mosollyal röpített ötletek. Az inkább visszafojtott teljes szonettek, balladák, rondók. Hogy mi marad? Nos igen, ezt már számon lehet kérni.
A hallgatásban, úgynevezett nem-írásban gyakran ott lapul egy (több?) későbbi megszólalás esélye. Lehetőség az ösvények széttartásának rögzítésére. Vagy, ahogyan Petri György írta Interjúrészletében: „És ez a legnagyobb felelősség: el nem kezdeni. / Ilyenkor még annyi támpont van.” Számomra így válik a csend is írássá. Mert a támpontok immár nem nehezékek. Kötetzárásként ezt tudtam mondani erről:

„Ne írd a szót. Engedd, hogy véget érjen
hallgatásban, mint lakomán a hajsza.
Nincs jelentés, csak jelzés, mint a vérjel –
s áttetszőtlen, miként a dolgok arca.”

Mégis, egy örömmel megírt vers varázsát nem pótolhatja az efféle kínlódó mentegetődzés. És az állandóan írás szüneteiben valóban születő művek mérik meg majd ennek a csendnek a súlyát. Így lesz/lenne a vers a dolgok arcának tartható tükör. Mert képlékeny térfogatú a szó minden közegben; de a lezárás felelőssége nem úszható meg. Ezúttal sem. 


Megjelent az Új Könyvpiac 2012. márciusi számának harmadik oldalán. Érdemes eredetiben nézni, ott.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése