
Schlanger András (a legjobb férfi főszereplő)
Szabó T. Anna Kézivezérlés című darabjában
Farkas Wellmann Éva
Három új magyar dráma
a XVII. Magyar Drámaíró Verseny gálaestjéről
Békéscsabai Jókai Színház, 2012. március 25.
A
drámaíró verseny résztvevőinek látszólag rövid, de fizikailag is,
lelkileg is embert próbáló hétvégéje látványos, ünnepi esttel ért véget.
Rekord rövidségű idő ide vagy oda: a daraboktól mind a zsűri, mind a
közönség elvárta, hogy teljes értékűek, de mindemellett szórakoztatóak,
hitelesek is legyenek. Az egyes előadások után, valamint a díjkiosztót
követően felhangzó vastapsból egyértelmű a következtetés: a jórészt
békéscsabaiakból és szakmai érdeklődőkből álló igényes közönség nem
csalódott sem a szerzőkben, sem az előadásokban.
Fekete
Péter, a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója, valamint Józsa Mihály, a
Magyar Teátrum szerkesztője vezették az estet, adtak keretet a
bemutatott daraboknak. Józsa rövid összefoglalójából azok is képet
alkothattak a drámaíró verseny történetéről, akik most vettek részt
ilyenen először; de a visszajáró közönség számára is jó ráhangolónak
bizonyult az előzmények felidézése. Ismertette azt az újságcikket is,
amelynek alapján a drámaíróknak dolgozniuk kellett, s melyet korábban a
Magyar Nemzet szombati lapszámának mellékletéből sorsoltak ki a Duna
Televízió nézői előtt. Az igazgató a rendezőket, szerzőket, valamint a
zsűrit mutatta be - és örömmel konstatálhatta, hogy az elhangzó neveket
ismerősen üdvözlik a sorokból. Célszerű megoldásnak bizonyult, hogy a
zsűri tagjaitól a drámák - mint irodalmi művek - értékelését még az
előadások kezdete előtt elkérték. Így a már megrendezett darabok, a
színészi játék, díszletek stb. nem befolyásolhatták ítéletükben.
Az írók,
rendezők, színháziak rekordja mellett ebben az évben a Bárka, a tavalyi
után, ismét felállított egy szerkesztői csúcsot: a gálaesten a folyóirat
különszámát is megkaphatták jegyük mellé a nézők. Ezt mutatta be
röviden Fekete Péter, és köszönte meg Elek Tibor főszerkesztőnek. Az
ezúttal élénk piros színben megjelent kiadvány minden fontosat tartalmaz
a versennyel kapcsolatosan: az esemény előéletét, a szerzők
bemutatását, reakcióikat a téma-cikk kihúzása után, interjúkat a darabok
megírását követően, a rendezők nyilatkozatait, a színészcsapatok
ismertetését. És nem utolsó sorban: a megírt drámákat. A Bárka-műhely a
próbafolyamatot is nyomon követte: az online változatban (Tari
Saroltának, Niedzielsky Katalinnak és Darvasi Ferencnek köszönhetően)
folyamatosan hírt lehetett kapni a készülő produkciókról, a hangulatról,
a háttérstáb munkájáról.

Nagy Erika, Gerner Csaba (a legjobb férfi mellékszereplő) és
Kara Tünde Garaczi László Békeharc és karaoke című darabjában
A három
darabnak - amint fentebb volt már szó róla - a hagyománynak megfelelően,
egy újságcikken kellett alapulnia. Az idei téma „Nem vicces - Bölcs vezérünk feje az ostornyélen"
címet viselte, és két, Rákosi Mátyáshoz kapcsolódó kiállítás történetét
foglalta össze. Egy 1952-ben, a vezér születésnapjára szervezett tárlat
és annak mai életre keltése már önmagában hordozott némi groteszk
jelleget. És annak lehetőségét, hogy több idősíkra is szabhassák
drámáikat a szerzők. Az alkotók a történelmi tények és visszásságok, a
komikum, valamint minden bizonnyal saját, személyes tapasztalataik
számos elemét is bevitték a történetekbe. Élettel teli, remek szövegek -
és később előadások születtek így, szinte holtversenyt alakítva ki
végül a közönségdíj szavazatainál.
Elsőként Szabó T. Anna Kézivezérlés című darabját láthattuk Koltay Gábor rendezésében a
színpadon: az öt, múltbeli jelenetet egy porondmester (bohóc) kötötte
össze. Schlanger András játéka, a bemutatottak mára már komikusan
eltúlzottnak tűnő szcénáit kommentálva, a perspektíva könnyesen
nevettető voltát erősítette. A jelenetenként megújuló személyiségű
színészek elképesztő erővel és lendülettel alkották újra a történelmi
időszak legkülönbözőbb helyzeteit: a szerelem szocreál patetikusságát,
az egykori grófasszonyt megalázó tojáscsomagoló alkalmazott
„megdicsőülését", az ávós lekezelő hetykeségét a védtelen nővel szemben,
az óvodai szigor értelmetlen röhejességét, végül a kiállítás
megszervezésének mulatságosan is komor „fegyelmét". Egy-egy, talán
eltúlzott szerepjátéktól eltekintve, az előadás mindvégig egységes
csapatmunkaként működött. Kovács Edit árnyalt színészi játékával
elnyerte a legjobb női főszereplő díját. A legjobb férfi főszereplő is
ebből a darabból került ki: a porondmester Schlanger András.
Garaczi László Békeharc és karaoke
című darabja az idősíkokat tekintve (is) remekül érzékeltette a két
korszak paradoxonait, túlzásait - az erőltetett fegyelem és a későbbi
túlzott lazaság veszélyeit. Az alapmotívum pedig, ahogyan a rendező
Csiszár Imre összefoglalta a dráma elolvasása után: „Egyszer csak
megelevenedik egy Rákosi-szobor, és bejár ide, a mi világunkba, együtt
él velünk - ebből aztán különböző konfliktushelyzetek alakulnak ki." A
Garaczi-szöveg parodisztikus megformálása számos nevettető epizódot
eredményezett, s a néhol talán a kelleténél is
karikírozottabb színészi játék ezt még tovább fokozta. Az '52-es
kiállításra készülődő Vörös Csillag TSZ irodájának alkalmazottai -
valahonnan ismerősen felidézhető pózokkal - könnyekig kacagtatták a
nézőket, de mai alakváltozataik, a Red Stars For Ever Kft.
kábítószeres-nyelvficamos tagjai is nagy sikert arattak szépen
összekovácsolódott, komoly csapatként. A gyerek-motívum (iskolai
nevelés) sajátos pillanatképe itt is felbukkant. Az előadás rendezéséért
Csiszár megkapta a legjobb rendezésért járó díjat. Egyébként majd'
mindegyik színészi alakítás figyelemre méltónak bizonyult; ezúttal Kara
Tünde, illetve a legjobb férfi mellékszereplő díját is elnyerő Gerner
Csaba színpadi jelenlétét emelném ki.

Liszi Melinda (a legjobb női mellékszereplő)
Egressy Zoltán Idestova hatvan című darabjában
Egressy Zoltán Idestova hatvan
címmel írt drámája volt az utolsó előadás, Marton László rendezésében.
Ami a két fő idősíkot illeti, ezek nem pusztán váltakoztak egymással,
hanem lehetőségeket, utólagos igazításokat is magukban rejtettek. A
rendkívül humoros darab a síkváltások során a katartikus felismeréstől
az emberi méltóság kérdésein keresztül a karikírozott happy
end-motívumig számtalan meglepő részlettel hökkentette meg a közönséget.
Ahogyan a 80 éves feltaláló (Csomós Lajos) komolytalanul pajzán játéka a
huszonéves asszisztenssel (Kiss Ramóna) egy mélyebb drámába fordult,
ahogyan a férfi idestova hatvan éve történt megcsalatása kiderült,
utólagos döntéshelyzeteket kreált - a történet is valódi, komoly
színpadi művé érett a szemünk előtt. Egyetlen zavaró eleme az
előadásnak: a súgó hangja időnként a tizedik sorban is jól hallható
volt. A legjobb női mellékszereplő díját a szovjet-magyar barátságot
skandáló hanghordozással megelevenítő Liszi Melinda kapta.
Összességében
is aratott Egressy drámája: a szakmai zsűri szerint mint mű, a közönség
szerint mint előadás nyerte meg a legjobb darab díját. Ezeken kívül a
Magyar Rádiótól különdíjként megkapta a hangjátékká alakítás
lehetőségét. Az említett jutalmak mellett Szabó T. Anna a Békéscsabai
Kulturális Központ, Garaczi László a Liget Hotel, Koltay Gábor
Békéscsaba városa és a Magyar Teátrum, Marton László pedig az MTVA
különdíját nyerte el.
Forrás: Bárkaonline
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése