Mindennel együtt
élni
Interjú
Soós Emőkével
Soós Emőke bábszínész,
Székelyudvarhelyen született, jelenleg Békéscsabán él. A Napsugár Bábszínház
alapító tagja, énekel a Rokodál együttesben, és emellett számos egyéni
produkció is fűződik a nevéhez. 2013-ban elnyerte Békéscsaba Megyei Jogú Város képviselőtestületétől
a Békéscsaba Ifjúságáért kitüntetést.
Emőkének
azonban élete során nem csupán a szakmai kihívásokkal kellett szembenéznie. Az
egyik legrettegettebb betegség is próbára tette…
Gyerekként
mindannyiunkat elvarázsol a bábok világa, de ez a bűvölet ritkán marad meg
olyan intenzívnek, hogy aztán életpálya alakuljon belőle. Hogyan lettél
bábszínész? És hogy kerültél Békéscsabára?
Első bábszínházi
élményemet a székelyudvarhelyi Művelődési Házban éltem át, amikor a kolozsvári
Puck bábszínház az Eljöhetnél hozzám
című előadásával tájolt Székelyföldön. Máig emlékszem arra a hangulatra.
Torkunk szakadtából skandáltuk: Kezdődjön
a bábszínház! Aztán megszólalt a háromszoros gong, szétnyílt a bábszínpad
függönye, és elindult a bábok színháza. A mese. Az előadáson elhangzott dal ma
is a fülemben cseng, a szereplőkkel pedig később Kolozsváron találkoztam, immár
a társulat tagjaként.
Kovács Ildikónak,
a neves rendezőnek köszönhetem, hogy megérezhettem a bábjátékban rejlő
lehetőségeket, azt, hogy egy döntés (fejben és lélekben), és máris létrejöhet a
csoda, a varázslat. Ezeket az érzéseket már kisgyerekként is átéltem, csak
általában magamban. Volt olyan játékom, hogy lehet a világűrben még egy Föld, ahol
van egy Soós Emőke, aki épp ezt gondolja, amit én, és most épp ő is integet, ő
is udvarhelyi és a Tábor negyedben lakik. Ebbe a játékba beavattam később egy
fiút, aki csak nevetett rajtam… ettől megijedtem és – mivel ő „menőbb” volt,
mint én –, nagyon szégyelltem, hogy mennyire lüke vagyok.
Szóval a bábun,
a meséken keresztül kiélhettem ezt a fajta belső, „fura” világot. A kolozsvári bábszínház
után Budapestre kerültem, a Budapest Bábszínház bábszínészképzőjébe. Ott
töltöttem közel négy évet. A pesti élet nem volt könnyű, de annál izgalmasabb.
Rengeteg olyan inger ért, amire rácsodálkoztam, amit kezdetben nem, csak később
értettem meg. Egyet tudtam: otthon szeretnék, Székelyföldön bábszínészkedni.
Aztán Sepsiszentgyörgyre kerültem, ahol remek emberekkel találkoztam, de nem
tudtam kiteljesedni. Ekkor hívtak Békéscsabára, a Napsugár Bábszínházhoz,
alapító tagnak. Szüleim szerették volna, ha otthon maradok, de azt is, ha
fejlődöm, és nem toporgok egy helyben. Akkor még nem volt Erdélyben
bábszínészképzés, s nekem volt ugyan szakmai végzettségem, mégis
szakképzetlenként alkalmaztak. Így hoztam meg a döntést, hogy kipróbálom. Azóta
itt élek, és Udvarhelyen is úgy tűnik, lassan kialakul a bábszínház, mert
vannak már ott is rátermett emberek.
Kacskaringós
út után, Békéscsabán mennyire találtál rá magadra? Hiányzik-e Székelyudvarhely,
Erdély? Hogy érzed magad – szakmailag és magánemberként?
Békéscsaba volt
az a város, ahol gyerekként Magyarországon életemben először megfordultam.
Emlékszem, mennyire fantasztikus élmény volt, hogy a boltokban csuda finom
dolgok kaphatóak, mindenütt el tudom olvasni a feliratot, büszkén meséltem
mindenkinek, hogy én székely vagyok, tulajdonképpen a testvérük… aztán a
gyerekek lerománoztak. Sírva ültünk fel a buszra, de az énektanár elmagyarázta,
hogy ez nem a gyerekek hibája, ez sajnos a tájékozatlanság. „Nem ismerik a
történelmet.” Tehát amibe mi mindig is kapaszkodtunk, lehet, hogy nincs is?
Aztán Pesten kárpótolt az élet… ölelgettek minket, ünnepelték a kicsi,
székelyruhás iskolásokat.
Aztán húsz év
múlva visszatértem Csabára, és ez lett az új hazám. Sokszor éreztem, hogy csak
átutazóban vagyok itt, hogy ez nem végleges. Hasonlítgattam össze az otthont az
itthonnal. Kértem szüleimtől ottani májkrémet, sajtot, kolbászt, míg rá nem
jöttem, hogy mikor itt vagyok, itt kell mindennel együtt élni, mindent megélni,
mikor ott vagyok, akkor meg ott… két hazám van.
Hiányoznak a
szüleim, az otthoni barátok, az otthoni emlékek, de kaptam vigasznak csabai
barátokat, remek kollégákat, élményeket és nem utolsó sorban családot, ugyanis itt találkoztam a
férjemmel, itt született kislányunk is, Zselyke.
Két-három
évvel ezelőtt nagyon szomorú hírt kaptál orvosaidtól. Az egyik legkegyetlenebb
betegséggel kellett megküzdened. S mindezt úgy, hogy közben végig a szakmádat,
kisgyerekedet, családodat is szem előtt tartottad. Mi volt a legnehezebb
számodra ebben a gyógyulástörténetben?
Zselykének épp
kistestvért szerettünk volna, amikor kiderült, hogy rosszindulatú daganatom
van. Annyira rossz a helyzet, hogy már nem is lehet rajtam segíteni, utolsó
stádiumban vagyok. Nagy koppanás volt az életünkben. Bár bántott, hogy „elkezeltek”
az orvosaim, már csak azért imádkoztam, hogy jó kezekbe kerüljek, ne a harag
uralkodjon el a szívemen, hanem előre nézzek, és a gyógyulásra figyeljek. És
kaptam még egy esélyt. Zselykének szüksége van az édesanyjára, de hiszek a
gondviselésben, és ha mégis úgy alakulna, hogy mennem kell, majd a férjem, a
szüleim, a testvérem erősek lesznek, és szeretetben felnevelik.
Az imák, a
család, az orvosok, a barátok segítettek. A daganatom – bár sok szenvedés árán
– eltűnt műtét nélkül, jelenleg tünetmentes vagyok. A betegségem alatt elég
színes életet éltem. Volt minden, cseppet sem volt unalmas. A kezelések alatt
voltak mélypontok (tudod, Éva, hiszen te is mellettem voltál), de a kórházban a
sorstársaimmal rengeteget nevettünk a kiszolgáltatottságunkon. Zselyke pedig
háromévesen megmondta, hogy míg ő kicsi, ne
menjek el a csillagba. Tehát meg kell gyógyulnom. Van kiért és van miért. A
többi nem rajtunk múlik. Ezt el kell fogadni. A forgatókönyvet nem ismerjük.
No, de a
kérdésedre válaszolva… azt volt a legnehezebb „szinten tartani”, hogy igazán
higgyek a gyógyulásban, és ne sajnáltassam magam. Mikor az első kemoterápiát
kaptam, Zselykét elvitték Udvarhelyre. Amikor a busz ajtója becsukódott és
elindult vele, akkor az utcán üvöltve zokogtam. Kiborultam. Mert nem tudtam,
látom-e még valaha. És most, három év távlatából is elsírom magam, ha ez a
történet eszembe jut. Azt hiszem, ekkor volt az, amikor egy pillanatra még a
hitem is elhagyott.
Hogyan
alakult egyébként az istenhited az évek során – egyáltalán mikortól
beszélhetünk róla? Rendszeresen jársz a gyulai unitárius szórványgyülekezetbe, és
ez a betegséged idején is így volt. Akkor hogyan élted meg a hitet?
Az Isten az
életemben mindig jelen volt. Természetes volt a létezése. Természetesen voltak
pillanatok, amikor eltávolodtam, amikor megszakítottam vele a kapcsolatot egy
időre, de mindig tudtam, melyik úton találok vissza hozzá. És sose értettem,
hogy mások számára ez miért rejtély, miért gondolják, hogy ez valami bonyolult,
elérhetetlen valami.
Szerencsém is
volt, hogy a hitemben erősítettek a szüleim, a lelkész, különböző nénikék, bácsikák,
emberek, akikkel – utólag visszagondolva – valószínűleg épp ezért találkozhattam.
Sose volt számomra kérdés, hogy bemehetek-e a katolikus templomba unitáriusként,
vagy mondhatok-e katolikus nagyanyámmal egy-két Üdvözlégyet, netán a református templomban énekelhetek-e a
közösséggel együtt. Mert hiszem, nem az a lényeg, hogy ki hogyan fogalmazza meg
szóban a hitet.
Szász Dénes,
gyermekkorom lelkésze azt tanította, hogy a hegyen sokféle úton fel lehet menni,
a lényeg, hogy feljussunk, csak ne más kárára. Ezt kaptam útravalónak. Egy az isten. Nekem ezt jelenti. Büszke
vagyok rá, hogy unitárius vagyok. Mert ez az egyik legnagyobb ajándéka számomra
Istennek.
A betegségem
tulajdonképpen megerősített az Istenbe vetett hitemben. Még szorosabb vele a
kapcsolatom. Meggyőződésem, hogy az Isten szeret(et),
Isten a teljesség maga. Bármikor, bármilyen helyzetben ott van nekünk, csak
kár, hogy sokszor elhessegetjük, vagy becsukjuk előtte a kaput.
Mi
az, ami ezen kívül még feltölt, vidámmá teszi a mindennapjaidat? Milyen
rendezvényeket, könyveket, filmeket, zenéket részesítesz előnyben?
Azt gondolom,
szerencsés is vagyok, hogy azzal foglalkozom, amit szeretek, és amiben hiszek.
A bábszínház csodálatos világ. Fáradságos munkával elkészül egy előadás, és
akkor jön a találkozás a közönséggel. Megmérettetik minden az előadáson belül:
történet, díszlet, zene, színész. És mivel folyamatosan játszunk, mindennapos a
megmérettetés. És csak akkor tud igazán működni, ha őszinte és hiteles dolgok
születnek a színpadon, és amit üzenünk az előadással, eljut a nézőhöz. A mi
esetünkben többnyire a gyerekekhez, és elég nagy felelősség, hogy mit, miért és
hogyan fogalmazunk meg nekik. Képzőművészet, színház, zene, irodalom mind-mind
fontos művészeti ágak a bábjáték világában, így tehát összefügg a munkám a
szabadidőmmel. Igyekszem eljutni olyan rendezvényekre, amik érdekelnek és
feltöltenek. Egy barátomnak köszönhetően eljutottam a bécsi Rolling Stones
koncertre. Hatalmas élmény volt. Édesapám egyszer azt mondta, postásnak kellett
volna lennem, mert folyton megyek valamerre…
Az élet aztán
úgy hozta, hogy elkezdtem meséket, történeteket mondani gyermekeknek, később
felnőtteknek is. Nagyon izgalmas ez számomra, mert ezúttal nincs megfogalmazva
a látvány, a kép, mint a bábszínházban, hanem a közönség fantáziájára van bízva
minden. Csodálatos érzés, hogy jönnek velem a képzelet szárnyán és látják, amit
én mesélek nekik. Nézik a saját mozijukat, amit magam találok ki. Örömmel tölt
el.
Nemrég a bábszínházban
zenész kollégáimmal összefogtunk, és létrehoztunk egy zenekart, a Rokodált.
Nekem az énekes szerep jutott, ami néha frusztrál, mert nem vagyok énekesnő, de
egyelőre örömömet lelem benne, és szeretik az emberek, amit csinálunk, tehát
addig van értelme. A kislányom az egyik rajongónk. Ő egyébként kiköveteli
magának az odafigyelést. Olyan nincs, hogy esti mese nélkül aludjon el. Most
Bruminál tartunk. Aztán elcsendesítjük a testünket, lelkünket egy esti imával.
Az olvasásra is
kerítek időt. Vonaton, várótermekben, orvosi rendelők előtt várakozva olvasok
újabban a legtöbbet. És mindig csak azt, ami igazán érdekel. Azért, mert
valamit már illett volna elolvasni, mert valaki szerint hatalmas mű, engem nem feltétlenül
érdekel, emiatt már nem olvasom el. Csak, amit szeretek. Karinthy írásait például
évek óta szeretem, és még nem untam meg. (Mondjuk, az Utazás a koponyám körült nem olvasnám újra). De sokat böngészgetem
a kortárs írók, költők írásait is. Nem árt, ha nyitottak és kíváncsiak vagyunk
a minket körülvevő dolgokra…
Merre
van a tovább? Milyen tervekkel indulsz a következő éveknek, hónapoknak? Melyik „vonaladat”
szeretnéd tovább erősíteni a közeljövőben?
Még van két
kritikus évem a statisztika szerint. Ha gyógyult leszek, szeretnék valami új
dolgot is kipróbálni, de még nem tudom, milyen irányban.
Fontosnak
tartom, hogy azt a hamuba’ sült pogácsát, amit szüleim tettek a tarisznyámba,
Zselykének is átadjam, mert olyan útravaló, amiből egy életen át lehet
táplálkozni.
Kérdezett:
Farkas Wellmann Éva
Megjelent az Unitárius Élet 2015/2-3. számában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése